映画の後には紅茶とお菓子を

百合とアニメと映画の感想

『ダンテズ・ピーク』感想

ダンテズ・ピーク
原題:"Dante's Peak"
製作年:1997年
製作国:アメリカ合衆国
公開日:1997年2月7日

 

 

作品について

ロジャー・ドナルドソン監督。

ゲイル・アン・ハード プロデューサー。

レスリー・ボーエン脚本。

ディザスター・スリラー映画。

1980年のセント・ヘレンズ山噴火を参考にしている。

 

 

Amazon

ダンテズ・ピーク (吹替版)

ダンテズ・ピーク (吹替版)

  • ピアーズ・ブロスナン
Amazon

 

 

 

感想

何度観てもおもしろい。テレビ朝日版吹き替え版。

www.tv-tokyo.co.jp

ミック・ジャクソン監督『ボルケーノ』(1997)と同時期に製作・公開された。いわゆるツインフィルムズ

悲壮感があまりない。

ハリーの上司ポールは噴火はしないと主張していたが、噴火が起きたら自分の過ちを認め謝れる。

日本は地震大国で、1995年1月17日の阪神・淡路大震災に建設された建物は大地震でも耐えられるようになっている。だから地震が起きても、建物が崩れて下敷きになる、生き埋めになる、亡くなる被害者が減っている。

避難説明をしている体育館で地震が起き、人々がパニックになる。倒れて他の人に踏まれている男性をハリーが群衆に飛び込んで助け起こす。

強酸性の湖を渡るとき、子どもたちを落ち着かせるために英語の童謡 "Row, Row, Row Your Boat" を歌う。

 

 

キャスト

ハリー・ドルトン:ピアース・ブロスナン神谷明田中秀幸
レイチェル・ワンド:リンダ・ハミルトン吉田理保子小山茉美
ポール・ドレイファス:チャールズ・ハラハン;藤本譲玄田哲章
ローレン・ワンド:ジェイミー・レネー・スミス;木藤聡子、かないみか
グレアム・ワンド:ジェレミー・フォリー;亀井芳子津村まこと
ルース:エリザベス・ホフマン;翠準子、久保田民絵
グレッグ:グラント・ヘスロヴ伊藤栄次檀臣幸
テリー・ファーロング:カーク・タルトナー;辻親八辻親八
ナンシー:アラベラ・フィールド;丸山真奈実、斎藤恵
スタン:ツィ・マー;稲葉実田原アルノ
ターナー保安官:ビル・ボレンダー;青山穣麦人
レス・ウォレル:ブライアン・レッディ;広瀬正志緒方賢一
ウォーレン・クラスター:ハンスフォード・ロウ;沢りつお中博史
ノーマン・ゲイツ:ピーター・ジェイソン;大川透大川透
エリオット・ブレアー:ティム・ホールドマン;大川透、水野龍司
マリアン(マリアンヌ):ウォーカー・ブラント;?、佐々木優子
ジェリー:デビッド・リッパー;高瀬右光高木渉
町営温泉の女:ヘザー・スティーブンス
フランク:エド・ストーン;柳沢栄治青山穣

 

ソフト版
演出:春日一伸
翻訳:たかしまちせこ
制作:ビデオテック

テレビ朝日
演出:伊達康将
翻訳:平田勝茂
制作:東北新社
初回放送2003年8月24日 21:00-22:54 『日曜洋画劇場

 

字幕翻訳:戸田奈津子

 

 

スタッフ

監督:ロジャー・ドナルドソン
脚本:レスリー・ボーエン
製作:ゲイル・アン・ハード、ジョセフ・M・シンガー
製作総指揮:イロナ・ハーツバーグ
撮影監督:アンジェイ・バートコウィアク
編集:コンラッド・バフ、ティナ・ハーシュ、ハワード・E・スミス
音楽:ジェームズ・ニュートン・ハワード、ジョン・フリッゼル
製作会社:パシフィック・ウェスタン・プロダクションズ
配給:ユニバーサル映画 (米国)、UIP (日本)

 

プロダクションデザイン:J. Dennis Washington
美術監督:Francis J. Pezza, Thomas T. Taylor
セット装飾:Marvin March
衣装デザイン:Isis Mussenden

hair styles supervisor: Christine Lee
key hair stylists: Charlene C. Johnson, Ellen Powell (aerial unit)
makeup department head: Kenny Myers
key makeup artists: Richard Snell, Ellen Powell (aerial unit)

casting directors: Allison Cowitt, Mike Fenton

共同プロデューサー:Marliese Schneider
アソシエイトプロデューサー:Geoff Murphy
共同アソシエイトプロデューサー:Staci A. Hunter

unit production managers: Marie Cantin, David Womark (second unit)
production supervisor: Kris Nielsen
post-production supervisor: Doreen A. Dixon
executive in charge of production: Donna Smith

second unit director: Geoff Murphy
aerial unit director: J. Dennis Washington

first assistant directors: David Sardi, Robert Leveen (second unit), Katherine Palmer-Collins (second unit) (uncredited), Douglas S. Ornstein (aerial unit)
second assistant directors: Maggie Murphy, Michael Viglietta (second unit), Jon C. Scheide (Idaho second unit)
second second assistant directors: L. David Silva, Christina Stauffer

set designers: Louisa Bonnie, David M. Haber, Mary Saisselin
property masters: John Zemansky, Bill MacSems (second unit)

sound mixer: David Macmillan
additional sound mixers: Gary Gegan, Steve Pederson, Brad Sherman
supervising sound editors: Richard L. Anderson, George Simpson
sound designers: Michael M. Geisler, Geoffrey G. Rubay
supervising ADR editor: Andrew George Patterson
re-recording mixers: Ron Bartlett, Chris Jenkins, Mark Smith

special effects supervisors: Dean W. Miller for Digital Domain, Richard Stutsman for Digital Domain
special effects coordinator: Roy Arbogast

visual effects supervisors: Dr. Ken Jones for CIS Hollywood, Patrick McClung, Bill Kent for Hollywood Digital (uncredited)
visual effects producers: Lori J. Nelson, Thomas Randmaa for Digital Domain
visual effects executive producers: C. Marie Davis for CIS Hollywood, Andrew Millstein for Digital Domain
visual effects associate producer: Michele C. Vallillo

creative supervisor: Price Pethel for Digital Domain

graphics supervisor: Van Ling for BFTRE
CG producer: Casey Cannon for BFTRE
3D digital effects supervisor: David Isyomin for Digital Domain
digital effects producer: Bernice Kenton-Briggs for Digital Domain

digital compositing supervisor: Jeff Heusser for CIS Hollywood
2D compositing supervisors: Gary Jackemuk for Digital Domain, Joni Jacobson for Digital Domain
composite supervisor: Ralph Maiers for Digital Magic (uncredited)

unit stage supervisors: Jon Brechtl-Oswell II for Digital Domain, Kim M. Cybulski for Digital Domain, Seth Edelstein for Digital Domain, Stephen Goepel for Digital Domain, W. Scott Wolf for Digital Domain

art director: George Trimmer for Digital Domain
3D art director: Filippo Costanzo for Digital Domain
model shop supervisor: Alan K.M. Faucher for Digital Domain
lava development supervisor: Dennis Blakey for Digital Domain

directors of photography: Les Bernstien for Digital Domain, Tony Cutrono for Digital Domain, Christopher Duddy for Digital Domain, David R. Hardberger for Digital Domain
cinematographer: Philipp Timme for Digital Domain
gaffers: Andrew Rawson for Digital Domain, James Torgeson for Digital Domain
key grip: Jim Sanfilippo for Digital Domain

scanning supervisor: Joseph Goldstone for Digital Domain
plate manager/shooting supervisor: Janette Shew for Digital Domain
color grading supervisor: Jeffrey Kalmus for Digital Domain

technical supervisor: Josh Kirschenbaum for BFTRE
production engineering supervisor: Joe Takai